Warsztat pisarski Bowlesa

Paul Bowles ponad światem, od linijki w kadrze.
Paul Bowles ponad światem.

Co prawda pisałam o nim już parę tygodni temu, ale chciałam jeszcze powrócić do kilku notatek, które zrobiłam w trakcie czytania Bez ustanku. Autobiografii Paula Bowlesa – wzmianek o warsztacie i pisaniu. 

O świcie

„Co wieczór nastawiałem budzik na wschód słońca. Kiedy dzwonił, sięgałem po termos z kawą, którą przygotowywałam tuż przed pójściem spać. Przez okno dochodził do mojego łóżka łoskot oceanu uderzającego o klify. Leżałem i pisałem. W południe kończyłem”.

„Wypracowałem sobie harmonogram, który nigdy się nie zmieniał: co rano o szóstej piłem herbatę, wkładałem sarong i robiłem obchód wyspy, z południowego krańca oglądałem wschód słońca i siadałem do pisania The Spider’s House. Kiedy skończyłem, zapakowałem maszynopis do pudełka”.

Izolacja

„Pisząc, chciałem być z dala od ludzi i ich głosów i móc swobodnie spacerować po otwartej przestrzeni”.

Systematyczność?

„Teraz, gdy zacząłem pisać tę książkę, miesiącami nie ruszam się z Tangeru, wybierając z olbrzymiej liczby wspomnień te, które mogą posłużyć mojemu celowi. Używam ich do rekonstruowania, kawałek po kawałku, szkieletu zdarzeń, troszcząc się o to, by nie zestawiać ze sobą na siłę części, które do siebie nie pasują. Według mnie taka ostrożność wiąże się ze staraniem, by powściągnąć osądy i nie przywiązywać zbyt wielkiej wagi do swojego punktu widzenia. Pisanie autobiografii to w najlepszym razie niewdzięczne zajęcie. Jest to rodzaj dziennikarstwa, w którym zdaje się sprawę nie z tego, co widzieliśmy, ale ze wspomnienia ostatniego razu, kiedyśmy to sobie przypominali. (…) Jest też jasne, że relacje o tym, co się zdarzyło, niekoniecznie złożą się w dobrą opowieść. W mojej, na przykład, nie ma żadnych dramatycznych zwycięstw, ponieważ nie było walki. Zawsze trwałem przy swoim i czekałem. Wydaje mi się zresztą, iż większość ludzi tak robi; okazje do zdziałania czegoś więcej są dziś naprawdę rzadkie”.

***

Bez ustanku. Autobiografia, Paul Bowles
tłum. Jerzy Korpanty
Świat Książki 2014

Jedna uwaga do wpisu “Warsztat pisarski Bowlesa

Skomentuj

