mądrość jak drożdżowe ciasto

Olga Tokarczuk
Olga Tokarczuk

Jaka to rozkosz, jaka słodycz życia – siedzieć w chłodnym domu, pić herbatę, pogryzać ciasto i czytać. Przeżuwać długie zdania, smakować ich sens, odkrywać nagle w mgnieniu sens głębszy, zdumiewać się nim i pozwalać sobie zastygać z oczami wklejonymi w prostokąt szyby. Herbata stygnie w delikatnej filiżance; nad jej powierzchnią unosi się koronkowy dymek, który znika w powietrzu, zostawiając ledwie uchwytny zapach. Sznureczki liter na białej stronie książki dają schronienie oczom, rozumowi, całemu człowiekowi. Świat jest przez to odkryty i bezpieczny. Okruszki ciasta wysypują się na serwetę, zęby dzwonią leciutko o porcelanę. W ustach zbiera się ślina, bo mądrość jest apetyczna jak drożdżowe ciasto, ożywiająca jak herbata.

Olga Tokarczuk, Dom dzienny, dom nocny

4 uwagi do wpisu “mądrość jak drożdżowe ciasto

  1. Troszkę tak banalnie Pani Olga. Po przeczytaniu „Domu dziennego, domu nocnego” byłam całkiem całkiem i całkiem za. Po „E.E” wątpliwości narastały i się piętrzyły. Po „Biegunach” jestem zniesmaczona. Chyba nie lubię pisania Pani Olgi, a co.

  2. Zgadzam się co do „E.E” – nie najlepszy. Swego czasu polubiłam za to „Prawiek i inne czasy”. A i „Bieguni” podobali się. Co prawda fragmentarycznie, ale jednak. Myślę, że bardziej niż „Dom dzienny, dom nocny”. Choć trudno mi to wyjaśnić. Od czasu do czasu da się Tokarczuk przeczytać. Nie jest to jednak materiał na ulubioną pisarkę.

  3. Mój egzemplarz „Domu dziennego, domu nocnego” jest nieźle pokreślony, podobnie zresztą „Podróż ludzi Księgi’. Są książki Tokarczuk, których nie czytałam i są takie, które odłożyłam po przyswojeniu kilkunastu stron. Ciężko się do niej ustosunkować, ale podoba mi się jej styl.

Skomentuj

