Hura-delfin

Wyczytane u Hermana Melville’a o delfinach:

(…) ryby te zazwyczaj pływają wesołą czeredą, a na pełnym morzu wyskakują w niebo jak czapki wyrzucane z tłumu w dzień 4 lipca.

„Moby Dick”, s. 149

i dalej czytamy:

Ukazanie się tych ryb bywa na ogół witane z zachwytem przez marynarzy.

Teraz nie tylko przez marynarzy!

Wynurzają się one w niezmienne wyśmienitym humorze ze smaganych wichrem bałwanów od strony nawietrznej. To właśnie są tacy chłopcy, co idą z prądem.

Podoba mi się u Melville’a, że brata się z lewiatanem: wielkiego określa mianem „ten dżentelmen”, a delfiny to chłopcy. Czyż nie przyjemne?

Uważane są za dobry omen. Jeżeli na ich widok potraficie powstrzymać się od wiwatów, tedy Bóg z wami; nie macie w sobie ducha boskiej igraszki.

kolumb

Ducha boskiej igraszki posiała we mnie ta pamiętna wyprawa namorska w okolicach Madery, gdzie z przednich siatek katamaranu rozpostartych nad oceanem patrzyliśmy na rozbrykanie wesołych ssaków.

Czy duch boskiej igraszki czasem nie jest tożsamy z „przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda”, a tym samym po prostu z wakacjami? Tajemniczy dżin zrywowy rozhulał się we mnie w ten sobotni poranek jak zamknięty w słoiku wiatr od morza.

7 uwag do wpisu “Hura-delfin

  1. Na razie na szeroki przestwór oceanu wypływam – oceanu mojej wyobraźni ;) Wyjazd dopiero na jesieni planujemy, Magamaro, więc jest na co czekać i czym się ekscytować :) A i czy płynąć będziemy? Tego nie wie nikt… Mam jednak nadzieję na spotkanie z szumiącym żywiołem.

  2. Wydaje mi się, że w czasach, kiedy Melville pisał swojego klasyka, gatunki jeszcze nie były poklasyfikowane tak jak teraz. I nie jest winą Melville’a, że nazywa delfina rybą (co mnie też brzmieniowo irytuje, przyznaję).
    Telemach, gdy zajrzy, na pewno będzie wiedział i nam powie.

Skomentuj

