maski i oczekiwania

John Steinbeck
John Steinbeck

– A nigdy się nie mylisz? Nie wpadasz w angielski?

– Nie, nigdy. Myślę, że jest to kwestia tego, czego od człowieka oczekują. Patrzy się komuś w oczy, widzi, że oczekuje bełkotu i dreptania drobnymi kroczkami, więc się bełkocze i drepcze.

– Chyba to i racja – rzekł Samuel. – Ja sam opowiadam kawały dlatego, że ludzie przyjeżdżają do mnie z daleka, żeby się pośmiać. Staram się być dla nich zabawny nawet wtedy, gdy smutek na mnie przychodzi.

– Ale podobno Irlandczycy są weseli, pełni dowcipu.

– To jest to samo, co z twoim bełkotem i warkoczem. Wcale nie są tacy. Są narodem posępnym, mają dar cierpienia o wiele bardziej, niż sobie zasłużyli. Mówi się o nich, że gdyby nie whisky, którą zwilżają i zmiękczają sobie świat, odebraliby sobie życie. Ale opowiadają kawały, bo tego się od nich oczekuje.

John Steinbeck, „Na wschód od Edenu”

6 uwag do wpisu “maski i oczekiwania

  1. A może jest tak, jak powiedział kiedyś Robert A. Heinlein, że ludzie śmieją się, ponieważ istnieje ból, a tylko dzięki śmiechowi mogą choć na chwilę przestać go odczuwać…

  2. -> porcelanka
    może i kamufluje ból, lecz tym samym śmiech staje się jeszcze okrutniejszy, jeszcze bardziej kłamliwy. Czy z takim śmiechem można faktycznie czuć się lepiej? Choć przez moment?

    -> nyema
    otóż to.

    -> ralph ellison
    a mnie z każdą stroną przekonuje do siebie coraz bardziej. możliwe jednak, że się oczyta, jeśli w „gronach gniewu” zupełnie się nie zmienia w kwestiach stylu i tematu. na razie jednak lektura sprawia mi przyjemność, wciąga i frapuje.

    -> telemach
    Nie, nie trzeba było. Gdy czytałam fragment o bliźniakach kombinujących, jak tu nie zostać wyrwanym do odpowiedzi w szkole, żałowałam, że nie czytałam tego, gdy takie kombinowanie było mi potrzebne ;)

Skomentuj

