Płynnie, posuwiście – o czytaniu Murakamiego

Haruki Murakami
Haruki Murakami

Ślady ptaków na piasku wyglądają jak igły sosnowe strącone przez wiatr ¤ nad nam, jak drobny kurz, unosi się cisza ¤ umysł pływał bez celu po skomplikowanym torze świadomości, jak oswojne wodne zwierzę ¤ strannie dobierał słowa, jakby miał ich ograniczony zasób ¤ bezimienne krasnoludki przędą w lesie na kołowrotku ¤ ziewałem tak, jakbym kogoś oskarżał, ale to ja byłem oskarżającym i zarazem oskarżonym ¤ niedźwiedź zamienił się z żyrafą czapkami, a z zebrą szalikami.

.

Nie jesteśmy wielorybami – to jedna z głównych tez mojego życia płciowego.

.

Mów szczerze – to mój ulubiony rodzaj rozmowy.

.

Jego porządność i sympatyczność za bardzo wysunęły się do przodu i nie mógł ich dogonić. To się zdarza wielu osobom. Ale ludzie zazwyczaj myślą, że to, co się zdarzyło im, zdarza się wielu osobom. A szczególnie ci niezbyt bystrzy.

.

W firmie na tak małą skalę jak nasza są dwa rodzaje jedenastej rano. Albo wszyscy są straszliwie zajęci, albo nikt nie ma nic do roboty. Nie ma nic pośredniego.

.

– Czy na pewno jesteśmy w tym mieście, co trzeba? – zapytała.

Spojrzałem na niebo. Gwiazda Polarna była we właściwym miejscu. Chociaż wyglądała trochę na falsyfikat Gwiazdy Polarnej. Była za duża i za jasna.

– Sam nie wiem – powiedziałem.

– Wydaje mi się, że coś tu nie pasuje.

– Zawsze tak jest, kiedy przebywasz gdzieś po raz pierwszy. Człowiek nie może się od razu przystosować.

Haruki Murakami, „Przygoda z owcą”

Znak ¤ uzurpuje sobie prawo do przypominania owcy widzianej z góry, gdy ta postanowiła sprawdzić, czy umie zrobić szpagat wszystkimi czterema kończynami. Czarna owca zabłąkała się tam nieprzypadkowo.

Skomentuj

